Termipankki
Markkinointi » Termipankki
B-to-b Business to business, yritys myy toiselle yritykselle
B-to-c Business to consumer, yritys myy yksityiselle asiakkalle
Epäsäännölliset vaihtelut Vaihteluita, joita on vaikea ennustaa. Esimerkiksi äkilliset sään vaihtelut, lakot, luonnonkatastrofit ym.
Erikoistuja Oman lokeronsa löytänyt, johonkin asiakassegmenttiin erikoistunut yritys
Haastaja Ärhäkkä mainostaja, nopea myynnin kasvu
Julkinen valta Valtio ja kunnat, lait, asetukset, säännöt, jotka vaikuttavat yritysten toimintaan
Jäljittelijä Ei omaleimainen, saattaa menettää markkinaosuutta
Kausivaihtelut Kysynnän muuttuminen kellonajan, viikonpäivän tai vuodenajan mukaan.
Kilpailu Kaikkien toimialalla toimivien yritysten kilpailu siitä, kuka saa myytyä eniten
Kilpailuetu Asiakkaan kokema paremmuus, perustuu yleensä joko hintaan, laatuun tai mielikuvaan
Kilpailuroolit Yrityksen asema markkinoilla: markkinajohtaja, haastaja, jäljittelijä tai erikoistuja
Kokonaismarkkinat Koko se myynti, mitä toimialalla arvioidaan myytävän vuoden aikana. Ks. Myyntipotentiaali.
Kulutus Toteutunut kysyntä eli ostetut tuotteet
Kulutuskysyntä Yksityisten asiakkaiden omaan käyttöönsä ostamat tuotteet
Kysyntä Se määrä tuotteita, jonka asiakkaat haluavat jonain tiettynä ajanjaksona ostaa
Markkinajohtaja Suurin markkinaosuus, tunnetuin yritys
Markkinaosuus Yrityksen markkinaosuus % = (yrityksen myynti € / koko alan myynti €) x 100
Markkinat Kaikki ne asiakkaat, jotka haluavat ostaa yrityksen tuotteita
Muotivaihtelut Muotitrendien muuttuminen vaikuttaa siihen, millaisia tuotteita (värit, muotoilu jne.) ihmiset haluavat ostaa. Erityisen voimakkaasti tämä näkyy vaatemarkkinoilla, mutta myös hiusmuotoilussa, meikkaamisessa, sisustuksessa, musiikissa, ravintoloissa, elokuvissa jne. muotivaihtelut vaikuttavat myyntiin voimakkaasti.
Myyntipotentiaali Koko se myynti, mitä toimialalla arvioidaan myytävän vuoden aikana. Ks. Kokonaismarkkinat.
Suhdannevaihtelut Taloudellisen kehityksen muutos pitkällä aikavälillä: nousukausi, korkeasuhdanne, laskukausi, lama.
Talouden ja tekniikan kehitys Talouden kehittyminen vaikuttaa siihen, miten paljon asiakkailla on varaa ostaa erilaisia tuotteita. Matalasuhdanteessa asiakkaat ovat helposti varovaisia, eivätkä osta niin paljoa kuin noususuhdanteessa. Tekniikan kehitys vaikuttaa siihen, millaisia tuotteita ja palveluita yritykset yleensä voivat tarjota: esimerkiksi älypuhelinten kehittyminen ja yleisyys tekee mahdolliseksi erilaisten mobiilipalveluiden tarjoamisen asiakkaille.
Trendit Pitkän aikavälin kehityssuunta
Tuotantohyödykkeiden kysyntä Jonkin muun tuotteen tai palvelun tuottamista varten ostetut tuotteet
Päivitetty: 05.10.2015