Työssäoppimisen ohjaus
Työssäoppimisen tuki » Työssäoppimisen ohjaus
Ennen työssäoppimista opettaja
- opiskelijan kädentaidot, toiveet ja vahvuudet huomioiden valitaan sopiva työssäoppimispaikka (tarvittaessa opettaja auttaa työssäoppimispaikan hakemisessa)
- huomioi esim. terveydelliset syyt, jatko-opintopolku ja kulkuyhteydet paikan valinnassa
- suunnitelee mahdolliset yhteisten tutkinnonosien integroinnit
- suunnitellaan tarvittava ohjaus ottaen huomioon opiskelijan tarpeet ja tavoitteet, arvioidaan tarvitaanko työvalmentajaa (Rikasta ja rakasta oppimista, s. 7)
- tukee ja auttaa opiskelijaa sopivan työssäoppimispaikan haussa
- valmistelee opiskelijan jaksolle (tervehtiminen, sosiaalinen kanssakäyminen, ilmoitusvelvollisuus poissaoloista)
- käy läpi työelämän pelisäännöt, periaatteet, ajankohta ja tavoitteet opiskelijan kanssa
- perehdyttää työpaikkaohjaajan työssäoppimisjakson sisältöön
- allekirjoittaa työssäoppimissopimuksen
Työssäoppimisen aikana opettaja
- ennaltaohjaaminen (Rikasta ja rakasta oppimista, s. 7)
- käyttää omia tukiverkostojaan
- käyttää ohjauksessa puhelinta, tekstiviestejä, sähköpostia, joillakin facebook, whatsapp (Rikasta ja rakasta oppimista, s. 6)
- keskustelut työpaikkaohjaajan kanssa opiskelijan ammattitaidon ja sosiaalisen kanssakäymisen kehittymisestä
- viikottaiset käynnit työssäoppimispaikalla
- seuraa työssäoppijan tehtävien vaihtelevuutta ja sopivaa haastavuutta huomioiden opiskelijan vahvuudet (tarvittessa työpaikan vaihto tai työssäoppimisjakson keskeytys)
- kouluttaa työpaikkaohjaajan työpaikalla (työpaikkaohjaajakoulutus)
- opastaa työpaikkaohjaajaa opiskelijan tuen tarpeissa
- varmistaa opiskelijan ohjauksen olevan yksilöllistä, monipuolista ja laadukasta
- osallistuu näytön suunnitteluun ja arviointiin (Rikasta ja rakasta oppimista, s. 8)
- arvioi työssäoppimisjakson tavoitteiden täyttymistä
Työssäoppimisen jälkeen opettaja
- keskustelee työssäoppimisjakson onnistumisesta opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kanssa
- käy arviointi- ja palautekeskustelun sekä antaa rakentavaa palautetta (Rikasta ja rakasta oppimista, s. 8)
Päivitetty: 24.07.2016