Työssäoppimisen ohjaus

Työssäoppimisen tuki » Työssäoppimisen ohjaus

Ennen työssäoppimista opettaja

turvallisuusala (2)

  • opiskelijan kädentaidot, toiveet ja vahvuudet huomioiden valitaan sopiva työssäoppimispaikka (tarvittaessa opettaja auttaa työssäoppimispaikan hakemisessa)
  • huomioi esim. terveydelliset syyt, jatko-opintopolku ja kulkuyhteydet paikan valinnassa
  • suunnitelee mahdolliset yhteisten tutkinnonosien integroinnit
  • suunnitellaan tarvittava ohjaus ottaen huomioon opiskelijan tarpeet ja tavoitteet, arvioidaan tarvitaanko työvalmentajaa (Rikasta ja rakasta oppimista, s. 7)
  • tukee ja auttaa opiskelijaa sopivan työssäoppimispaikan haussa
  • valmistelee opiskelijan jaksolle (tervehtiminen, sosiaalinen kanssakäyminen, ilmoitusvelvollisuus poissaoloista)
  • käy läpi työelämän pelisäännöt, periaatteet, ajankohta ja tavoitteet opiskelijan kanssa
  • perehdyttää työpaikkaohjaajan työssäoppimisjakson sisältöön
  • allekirjoittaa työssäoppimissopimuksen

 

Työssäoppimisen aikana opettaja

ilmav. putkiasentaja

  • ennaltaohjaaminen (Rikasta ja rakasta oppimista, s. 7)
  • käyttää omia tukiverkostojaan
  • käyttää ohjauksessa puhelinta, tekstiviestejä, sähköpostia, joillakin facebook, whatsapp (Rikasta ja rakasta oppimista, s. 6)
  • keskustelut työpaikkaohjaajan kanssa opiskelijan ammattitaidon ja sosiaalisen kanssakäymisen kehittymisestä
  • viikottaiset käynnit työssäoppimispaikalla
  • seuraa työssäoppijan tehtävien vaihtelevuutta ja sopivaa haastavuutta huomioiden opiskelijan vahvuudet (tarvittessa työpaikan vaihto tai työssäoppimisjakson keskeytys)
  • kouluttaa työpaikkaohjaajan työpaikalla (työpaikkaohjaajakoulutus)
  • opastaa työpaikkaohjaajaa opiskelijan tuen tarpeissa
  • varmistaa opiskelijan ohjauksen olevan yksilöllistä, monipuolista ja laadukasta
  • osallistuu näytön suunnitteluun ja arviointiin (Rikasta ja rakasta oppimista, s. 8)
  • arvioi työssäoppimisjakson  tavoitteiden täyttymistä

 

Työssäoppimisen jälkeen opettaja

matkailu

  • keskustelee työssäoppimisjakson onnistumisesta opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kanssa
  • käy arviointi- ja palautekeskustelun sekä antaa rakentavaa palautetta (Rikasta ja rakasta oppimista, s. 8)

Päivitetty: 24.07.2016